Etusivu > Mennyt sää, Säätietoutta > Talvi alkaa hellittää otettaan

Talvi alkaa hellittää otettaan

Tammikuun loppu ja helmikuun alku kuluivat kipakoiden pakkasten kanssa. Loppujen lopuksi tuo kylmä kausi näyttää kuitenkin jäävän varsin lyhyeksi, sillä keskipitkät sääennusteet näyttävät säätyypin olevan enempi matalapainevoittoisempi kuin mihin viime viikkoina on totuttu.

Polaarimatala Etelä-Itämerellä

Palataan vielä ajassa taaksepäin vajaa pari viikkoa. Tuolloin saatiin kokea melko harvinainen polaarimatala Itämerellä. Ennusteet osuivat kohtuu hyvin kohdalle tämän tapauksen kanssa. Alla on satelliittikuvan ja tutkakuvan yhdistelmä perjantai-iltapäivästä lauantai-iltapäivään 3.-4. helmikuuta.

Lähde: Ilmatieteen laitos / EUMETSAT

Valitettavasti tutkakuvaa ei ollut saatavilla Baltian maista, joten systeemin itäpuolisko jää tutkakuvalta pääosin peittoon. Silti mesoskaalan matalapaine on selviö ja tapauksessa oli paljon polaarimatalille tyypillisiä ominaisuuksia. Yksi karkeahko sääntö on, että tuulen nopeudet tulisivat olla vähintään 17 m/s. Rannikoilla olleet 10 m/s keskituulihavainnot eivät osuneet pahimpaan kohtaan enkä ainakaan tähän hätään ehtinyt etsiä mahdollisia laivahavaintoja. Sen sijaan yksi apu löytyi. Trooppisten myrskyjen tuulien arvioinnissa käytetään muun muassa satelliitilla saatavia ASCAT -instrumentin tuottamia tietoja. Noin 840 km korkeudessa viilettävässä satelliitissa on eräänlainen tutka, joka skannaa merenpinnan ominaisuuksia. Näiden tietojen perusteella voidaan arvioida merenpintaan häiriöitä aiheuttavien tuulien nopeutta ja suuntaa. Alla on perjantai-illalta yksi kooste.

Lähde: NOAA / EUMETSAT

ASCATin perusteella yllä olevassa kuvassa on arviolta 15 m/s puhaltavia tuulia polaarimatalan koilliskulmassa. Koska kyseessä on yksittäinen ajanhetki, voidaan olettaa, että paikoin ylitettiin myös tuo polaarimatalilta epävirallisesti vaadittu 17 m/s.

Testailin vielä miten WRF säämalli suoriutui systeemin ennustamisesta. Ennen polaarimatalan muodostumista malli sai otuksen useassa ajossa kehitettyä. Niinpä ajoin mallin vielä kovemmilla asetuksilla keskitettynä Etelä-Itämerelle. Yksityiskohdista kiinnostuneille tiedoksi, että mallin horisontaalinen erotuskyky oli noin 3,33 km ja pystytasoja oli 60. Laskentapisteitä oli siis yhteensä hieman yli 6 miljoonaa ja malli raksutti kotikoneella noin 18 tuntia.

Mallin alkuhetkillä näkyy ns. spin-up efekti, jolloin malli ”kehittää sään”. Hetken aikaa kestää, ennen kuin yhtälöt loksahtavat kohdilleen. WRF sai aika mainiosti polaarimatalan kehityksen kuvattua sekä tutka/satelliittikuvassakin nähdyn hetkittäisen ”silmän”. Mallin arvion mukaan keskituuli oli kovimmillaan merellä noin 17-18 m/s, hetkellisesti ehkä jopa 20 m/s.

Niille joita polaarimatalat kiinnostavat enempikin, suosittelen allekirjoittaneen joitakin vuosia vanhaa kandityötä polaarimatalien ja Välimeren ”hurrikaanien” yhtäläisyyksistä ja eroista. Kyhäsin PDF:n eri tiedostoista, joten sivunumerot eivät ole aivan kohdillaan.

Talvesta ei muodostu kylmää

Hypätään polaarimatalista takaisin menneeseen nykyhetkeen. Talvitilastoihin lasketaan aina mukaan joulu-, tammi- ja helmikuu. Kohta alkaa jo helmikuukin olla paketissa, joten nyt alkaa olla jo selvää, että kuluvasta talvesta ei Suomessa muodostu ainakaan tavanomaista kylmempää. Todennäköisesti talvi on siis joko ”tavanomainen” tai hieman tavanomaista leudompi. Päivittäisarvoista laskettuna helmikuun puoliväliin mennessä talvi on ollut reilun asteen verran pitkän ajan keskiarvoa leudompi. Kun ennusteet seuraavalle viikolle/parille eivät näytä mitään erityisen kylmää, niin ihmeitä täytyy tapahtua, että tuo arvio menee pieleen.

Ainakin etelässä asustelevat ovat voineet aurinkoisina hetkinä huomata, että kyllä se arska jo hieman lämmittää. Kyhäsin nopsasti esimerkin kuinka lämpötilaerot yön ja päivän välillä kehittyvät vuoden mittaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Lähde: Ilmatieteen laitos

Kuvasta nähdään, että joulukuussa ja tammikuussa yö- ja päivälämpötilojen ero on keskimäärin hyvin pieni, vain noin asteen luokkaa. Helmikuussa alkaa tasainen nousu näissä lämpötilaeroissa eli aurinko alkaa jo vaikuttamaan lämmittävästi. On syytä huomauttaa, että kuvaajassa on mukana kaikki päivät, myös pilviset. Niinpä aurinkoisina päivinä ero yön ja päivän välillä voi olla paljonkin näitä lukemia suurempi.

Maksimi osuu toukokuulle, joka onkin yleensä kuukausista yksi kuivimmista ja aurinkoisimmista. Lisäksi auringon energiasta suurempi osuus menee tällöin ns. havaittavan lämmön vuon kasvattamiseen eikä latentin lämmön vuohon (verrattuna myöhempään kesään). Eli kun maa on toukokuussa kuivaa ja kasvillisuus on vasta heräämässä, pystyy aurinko nostamaan ilman lämpötilaa tehokkaammin kun energiaa ei mene kovin paljoa veden haihduttamiseen maaperästä tai kasvillisuuden pinnoilta.

Summa summarum: Kevättä kohti ollaan menossa ja melko todennäköisesti talven kylmimmät hetket ovat nyt takanapäin. Yllä olevasta käyrästäkin ilmenee, että lämpötilat lähtevät etelässä tyypillisesti nousuun helmikuun puolessa välissä. Toisaalta kyllä ainakin yksittäisiin kylmiin öihin on syytä varautua vielä koko maassa. Vaikka kireät pakkaset alkavat nyt selvästi muuttua epätodennäköisemmiksi päivisin, voivat yöt olla vielä maaliskuussakin varsin kylmiä.

About these ads
Kategoria(t):Mennyt sää, Säätietoutta Avainsanat: , , ,
  1. 17/02/2012 07:44

    Kevättä kohti mennään!

  2. 17/02/2012 09:13

    Pitääköhän lämpötilaennusteet myös täällä pohjoisessa, Kuusamon korkeudella? Olisi myös mielenkiintoista saada ennusteita lumitilanteesta lopputalvesta.

  3. Sami
    17/02/2012 11:45

    Kiitos Pauli päivityksestä!

    Onhan varmaan jo kylmimmät ajat ohi, mutta voihan maaliskuussakin olla hyvinkin kylmää, jyväskylässä esim. 1.-16.3.2005 oli keskilämpötila -13,4 ja 1.-12.3.2006 -14,4. En muista kumpiko vuosi oli mutta jyväskylässä oli jotain -31, satuin juuri olemaan yöelämässä tuolloin.

    Tammi-Maaliskuu jakso on ollut 2005 vuodesta lähtien jyväskylässä noin puolisen astetta viileämpi kuin 1971-2000 keskiarvo, 81-10 jaksoon en vertaa kun suurin osa ajasta sisältyy vertailuaikaan. Joten nykyilmastossa ei olisi lainkaan mahdotonta vaikka tulisi hyvinkin kirpakka maaliskuu…katsotaan.

  4. Henri
    18/02/2012 16:03

    Pakkasten osalta talvi tosiaan hellittää, mutta lumen osalta on käymässä päin vastoin: Huomenna kun iskee kenties vuosikymmenen lumipyry etelään! Tulihan sitä lunta 2008 marraskuussa tosi paljon, mutta silloin ei pohjilla tainnut lunta niin hirveästi olla. Nyt on jo valmiiksi noin puoli metriä ja jos ja kun lisää tulee jopa 20-30 senttiä, niin ainakin Helsinki on ihan pulassa! Eikä lumisateet taida vielä siihen jäädä, vaikka ensi viikolla on jopa pientä vesisateen riskiä ainakin aivan lounaisrannikolla. Täytyypä myräkkää mielenkiinnolla seurata ja myös sitä, että meinaako lumensyvyysennätykset mennä paikoin uusiksi (Helsinki-Vantaalla tuo ennätys näyttäisi olevan 89 cm)!

    • Matti
      20/02/2012 18:30

      Enpä usko, että ennätyksiä rikotaan. Uusi lumi painaa entisiä tiiviimmäksi. Eikös tuo ennätys ole muuten peräisin viime talven lake-effect lumikuuroista? Normaaliahan tuo on, että lunta sataa eniten lopputalvesta, kun matalapaineet alkavat virrata Suomen yli. Vieläkin nopeammin ne sitten sulavat, kun lämpötilat keikahtavat plussan puolelle.

  5. AP
    19/02/2012 12:36

    Ei siis tullut kolmatta kylmää talvea peräkkäin, mutta toki tammi-helmikuun pakkaset ja lumisateet pelastivat paljon, ainakin jos ”oikeasta talvesta” tykkää. Toki on vielä mahdollista, että maaliskuussa on talven tuntua koska lunta on ihan mukavasti eivätkä pienet suojakelit sitä pysty sulattamaan pois. Ikäviä sohjo- ja nollakelejä näyttää kuitenkin olevan tarjolla jo ensi viikon mittaan, sillä lauhat tuulet yltävät jo Suomeenkin.

    Samalla tuli taas kerran todistetuksi kuinka yhtä tyhjän kanssa ECMWF:n ja muiden keskipitkät ennusteet ovat. Vain viikko sitten vielä vakuuteltiin kuinka koko Eurooppa pysyy helmikuun loppuun asti talvisen sään piirissä ja heti alkuviikosta alkoi selvä lämpeneminen manner-Euroopassa lännestä alkaen. Korkeapaine on jo kaukana Venäjällä eikä tavanomaista kylmempiä kelejä löydy kohta enää mistään päin Eurooppaa.

  6. Sami
    19/02/2012 22:05

    Helsinki-Vantaalla on 19.2. klo 7-22 tullut noin 22mm, eli kutakuinkin sama sentteinä. Täällä jyväskylässä on tullut vain 3,3mm, joten kaukana helsingin lumikaaoksesta ollaan. Onhan täälläkin jo lunta ihan tarpeeksi, saisi jo riittää. Tällaisiin talviin vain täytyy nyt totutella kun lämpöhuippu on saavutettu ja lämpötilat alkavat laskea.

  7. Teemu
    20/02/2012 12:01

    Henri :Pakkasten osalta talvi tosiaan hellittää, mutta lumen osalta on käymässä päin vastoin: Huomenna kun iskee kenties vuosikymmenen lumipyry etelään! Tulihan sitä lunta 2008 marraskuussa tosi paljon, mutta silloin ei pohjilla tainnut lunta niin hirveästi olla. Nyt on jo valmiiksi noin puoli metriä ja jos ja kun lisää tulee jopa 20-30 senttiä, niin ainakin Helsinki on ihan pulassa! Eikä lumisateet taida vielä siihen jäädä, vaikka ensi viikolla on jopa pientä vesisateen riskiä ainakin aivan lounaisrannikolla. Täytyypä myräkkää mielenkiinnolla seurata ja myös sitä, että meinaako lumensyvyysennätykset mennä paikoin uusiksi (Helsinki-Vantaalla tuo ennätys näyttäisi olevan 89 cm)!

    Täytyy näitä lumensyvyysennätyksiä vähän toppuutella toteamalla, että Helsingin päällä on ollut jäätä joskus pari kilometriä, joten aikana kaukana ollaan..:)

  8. KW
    20/02/2012 20:34

    Lumensyvyydestä sen verran että Porvoo Harabackassa ITL:n mukaan on 34 cm lunta mikä ei pidä paikkaansa?! Esim illalla lumimyräkän aikana asema ilmoitti lumensyvyydeksi 45 cm mutta yön jälken se olikin kutistunut tuohon 34 cm. Ei tarvitse mittatikkua mutta jokainen voi nähdä tai kokea vaikkapa aseman naapurin pellolta että lunta on jos nyt ei tuplasti niin paljon enemmän. Eli jokin tuossa Harabakan asemassa mättää.

  9. #
    20/02/2012 22:00

    Lainaan ilmatieteen laitosta ”Esimerkiksi Tornion Aapajärvellä koko viikonlopun sademäärä oli 30 mm vedeksi muutettuna, kun lumensyvyys kasvoi tuona aikana vain 3 cm. Ilman tuulen vaikutusta kyseinen sademäärä vastannee useamman kymmenen senttimetrin lumensyvyyden kasvua.” voi olla, että tuuli vaikuttaa myös Porvoossa.

  10. KW
    22/02/2012 07:51

    # Oikeassa olet! Löysin tuoreen jutunkin aiheesta http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=238635 Eli sijainti on lumensyvyyden kannalta huono. Toisaalta voi ihmetellä paikan valintaa, miksi sijoittaa laitteet ison rakennuksen viereen missä rakennus itse pääsee vaikuttamaan sääolosuhteisiin? Toisaalta, tästähän voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että esim. Helsinki-Vantaan asema sijaitsee sellaisessa paikassa missä lumi pääsee kertymään, kun kerran näyttää niin paljon enemmän. En silti sellaiseen jaksa uskoa mutta luulisi että tämä olisi otettu huomioon jo rakennusvaiheessa.

  11. Matti
    23/02/2012 05:17

    Viime talvena huomasin myös, että Lappeenrannan Lepolan asemalta tuuli puhalsi lumet pois. Satoi n.25m lunta ja lumensyvyys oli sen pyryn jälkeen 10cm :) Lumi on aika ongelmallinen mitattava.

    • Matti
      23/02/2012 05:18

      Korjaus, siis satoi 25cm. Koko talvena tuo luku ei vastannut todellisuutta, mutta eipä tuo minua ainakaan haitannut ;)

  12. Matti
    23/02/2012 05:20

    Sen verran vielä, että lumensyvyyttä ei voi mitata kunnolla mistään paikasta. Paikalliset erot voivat olla suuria, eikä niiden keskiarvokaan anna mitään takeita todellisesta sademäärästä.

    • JarmoL
      23/02/2012 13:20

      Totta. Vesiarvon määritykseen pelkkä syvyyden mittaus ei riitä, tarvitaan myös tiheyden mittausta. Suomen ympäristökeskus mittaa lumen vesiarvoa näin:

      http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24245&lan=fi

      Kävellään siis maastossa 2-4 km, mitataan lumen syvyys 80 kertaa ja tehdään punnitus (tiheyden mittaus) 8 kertaa. Tuosta saadaan jo kohtuullinen arvio lumen vesiarvosta, mutta on melkoisen työlästä :-)

  13. Nimetön
    23/02/2012 12:34

    Etelärannikon tuntumassa (ainakin Helsinki-Vantaalla) lienee jo nyt yksi kaikkien aikojen sateisimmista talvista?

  14. Sami
    24/02/2012 00:58

    Jyväskylän helmikuun keskilämpötila alkanee hahmottua piakkoin, eihän tätä ole jäljellä kuin 6 päivää. Oma veikkaukseni on että keskiarvo tulee olemaan -11,0…-11,3. Aiemmassa ketjussa mainitsin että nyt voisi tulla kolmen peräkkäisen helmikuun ennätys missä lauhin olisi -11,5 tai kylmempi. Viimeisemmän forecan ennusteen mukaan keskiarvo olisi 28.päivä -11,6, mutta 29.päivän jälkeen -11,4. Käykö niin että karkauspäivän pirulainen vie ennätyksen? Sinänsä hauska yhteensattuma että myös 1978-1980 kylmistä helmikuista juuri viimeinen oli se lauhin(-11,4) ja kuinka ollakaan karkauspäivä oli myös vuonna 1980.

    • AP
      24/02/2012 19:13

      Tilastot ovat hauskoja ja karkauspäivä näköjään tekee omat tepposensa. :-)

      Nyt kun helmikuu ja kalenteritalvi muutenkin vetelee viimeisiään on aika vetää johtopäätöksiä: kolmantena vuonna peräkkäin lunta satoi etelään runsaasti ja kolmannen kerran peräkkäin koettiin huomattavan pitkä pakkasjakso ilman suojakelejä (huomattava = etelässä yli 30 perättäistä pakkaspäivää tai pikemminkin ”jääpäivää” eli vuorokauden maksimikin alle 0 astetta).

      Tampereen osalta pisimmät yhtenäiset pakkasjaksot 3 viimeisen talven ajalta:

      2011-12: 38 päivää (13.1. – 19.2.)
      2010-11: 53 päivää (17.11. – 8.1.)
      2009-10: 61 päivää (28.12. – 26.2.)

      Muuten 2000-luvulla yli 30 päivän pakkasjaksot ovat olleet Tampereella harvinaisia – näitä ennen sellainen oli viimeksi helmi-maaliskuussa 2005.

      Minusta on vain kiva, että antitalvi 2007-08 on yhä poikkeus ja tällaiset kolmen kunnon talven putket ovat yhä nykyilmastossa mahdollisia. Toki tällä kertaa kokonaisuutena talvi jää vähän keskimääräistä leudommaksi hyvin lämpimän (ja myrskyisän) joulukuun takia.

  15. Teemu
    24/02/2012 12:45

    Nimetön :Etelärannikon tuntumassa (ainakin Helsinki-Vantaalla) lienee jo nyt yksi kaikkien aikojen sateisimmista talvista?

    Lienee kovin kovin kaukana sade-ennätyksistä. Joulukuussa tuli paljon vettä (ei luettane ”talveen”, kun ei ollut termistä talvea”). Tammikuun ja helmikuun sademäärät eivät nyt ainakaan silmähavainnoilla mitään poikkevia ole olleet, vaikka lunta keskimääräistä enemmän on ollutkin. Joku voisi tarkentaa.

    • JarmoL
      24/02/2012 15:20

      Lienee kovin kovin kaukana sade-ennätyksistä. Joulukuussa tuli paljon vettä (ei luettane “talveen”, kun ei ollut termistä talvea”).

      Eikös näihin ”talven sateisuuteen” tai ”kesän auringonpaistetunteihin” ym. tuonkaltaisiin suureisiin yleensä lasketa vertailun helpottamiseksi vaan mekaanisesti talvi- tai kesäkuukaudet ottamatta kantaa termisen talven tai kesän pituuteen? Muutenhan esim terminen talvi 2007-2008, joka oli Kaisaniemessä pituudeltaan 9 vuorokautta, olisi varmaan historian vähäsateisin :-)

    • Nimetön
      27/02/2012 13:15

      Joulukuun ja tammikuun aikana Vantaalla satoi yhteensä 252 milliä. Joulukuu ainakin löi kaikki aiemmat ennätykset. Ja joulukuu käsittääkseni lasketaan talveen, vaikka kaikki sateet vetenä tulisikin. Eli kyllä Vantaalla hyvinkin 300 milliä tulee täyteen. Ja se on kaiketi talvella aika paljon sadetta.

      • JarmoL
        02/03/2012 07:13

        Näinpä juuri. IL:n tiedotteen mukaan ainakin Kaisaniemessä oli aseman mittaushistorian sateisin talvi, 272 mm. Ja Kumpulassa satoi vielä huomattavasti enemmän.

        http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/485270

  16. Teemu
    24/02/2012 12:51

    Teemu :

    Nimetön :Etelärannikon tuntumassa (ainakin Helsinki-Vantaalla) lienee jo nyt yksi kaikkien aikojen sateisimmista talvista?

    Lienee kovin kovin kaukana sade-ennätyksistä. Joulukuussa tuli paljon vettä (ei luettane “talveen”, kun ei ollut termistä talvea”). Tammikuun ja helmikuun sademäärät eivät nyt ainakaan silmähavainnoilla mitään poikkevia ole olleet, vaikka lunta keskimääräistä enemmän on ollutkin. Joku voisi tarkentaa.

    Esimerkiksi tTammikuussa 2005 Espoossa tuli 130mm ja tammikuussa 2012 84mm. Eli ainakin tammikuu kovin kaukana. Kohtahan tuo helmikuukin valmistuu.

  17. Matti
    25/02/2012 07:59

    Asiasta kukkaruukkuun. Kohta kun USA:ssa alkaa taas tornadokausi kukoistamaan, tälläinen sattui silmään: http://www.extremetornadotours.com/
    Taidanpa ainakin itse osallistua parin vuoden sisällä, mikäli noita vielä järjestetään (toivottavasti).

  18. Quu
    26/02/2012 22:32

    Pohjanmaalla paksu lumi on pelkkää ilmavaa höttöä. Kävin tänään lumikenkäilemässä ja totesin, että tuon mukapaksun lumikerroksen sulamiseen ei taaskaan mene kuin hetki sopivassa säässä. Tuskin pahoja tulviakaan tulee – sehän tosin riippuu kuinka rysähtämällä sulaminen tapahtuu ja paljonko hangesta haihtuu suoraa ilmaan.

  19. Sami
    27/02/2012 16:39

    Edelleen ollaan menossa ennakoimaani haarukkaan jyväskylässä mutta hiukan täytyy muuttaa helmikuun keskilämpötilaa..se tullee olemaan -10,9…-11,1. Se tarkoittaa sitä että koko talven keskilämpötila tulee olemaan -6,8 tai -6,9. poikkeama 71-00 +1,0..+1,1 ja 81-10 +0,8..+0,9, eli voinee luokitella 7 portaisella asteikolla vielä hiukan keskimääräistä leudommaksi.

  20. Quu
    27/02/2012 22:20

    Lasketaanhan reposet sääilmiöihin? On meinaa pohjanmaalla huikeat näytökset Aurora Borealiksia! Talven parhaat! Kameran ja jalustan kanssa tarkeni puuhata, mutta lujaa aurinkotuuli juoksutti valojaan – pitkällä valotusajalla ei saanut komeita nauhoja tarkasti tallentumaan muistikortille.

  21. Tuomo T.
    28/02/2012 14:21

    Kuten tälläkin palstalla on ounasteltu, niin kevätkaudesta ennustetaan tasaisen lämmintä, ehkä parin asteen poikkeamaa keskivertoihin. Ehkä näin käykin. Millaisia poikkeamia itse ennustatte? On tästä ennenkin puhuttu.

    Siitä uskaltaisin kyllä laittaa jo vedon, ettei kolmatta yhtä kuumaa kesää tule. Peruskesä olisi nykyään tuommoisen asteen keskivertoa lämpimämpi.

    • 28/02/2012 15:22

      Kesästä tulee aivan helevetin kuuma. Ainoat viilennykset saadaan rajuista ja näyttävistä ukkoskuuroista joita on vähän väliä. Tosin etelärannikko pääsee ”nauttimaan” ukkosista vasta elokuussa.

      • Jormis
        28/02/2012 21:40

        Noniin. Nyt on tulevan kesän sää tiedossa. Turha sitä enää spekuloimaan.

        Toivon kyllä, että olisit oikeassa.

      • #
        28/02/2012 21:55

        Täytyy toivoa, että tulis normaalimpi kesä, on meinaan aikas tuskallista, kun kerrostalossa on yli 30 asteen helteillä joku 30 lämmintä. Mielummin paljon sateita ja parit helteet + kunnon ukkoset niitten mukana.

  22. Sami
    29/02/2012 23:32

    No niin…helmikuu on paketissa. Jyväskylän keskiarvoksi tuli minun laskuissa tarkalleen -11,14 joten kumpi tahansa(-11,1 tai -11,2) on mahdollinen virallinen lukema. Vielä ei ole mennyt kertaakaan yli 0,1 astetta väärin laskutoimitukseni vaikka noin 80% tuntitiedoista joudun arvioimaan käyristä. Tämä oli 24 kuukausi jonka olen itse laskenut.

    Ei siis tullut kolmen kylmän talven ennätystä jossa lauhin olisi -11,5 tai alempi, karkauspäivä sen nyt pilasi koska eilen oli keskiarvo vielä -11,47…mutta ei kun katseet ensi helmikuuta kohden, neljän peräkkäisestä kylmästä talvesta lauhin olisi -10,8,(1977-1980 -10,8, -16,3, -12,3, -11,4. 10 edellisen tammikuun keskiarvo jyväskylässä -8,51(71-00 -8,5), ja helmikuun -9,76(71-00 -8,7). Eikös talvien pitänyt lauhtua rajusti?

    • 01/03/2012 08:38

      Mitä lyhyempää jaksoa ja pienempää aluetta tarkastellaan, sitä enempi korostuu luonnollinen vaihtelu. Muutos ei ole myöskään suoraan lineaarista.
      Suomen talvikeskilämpötilan osalta uusi vertailukausi 1981-2010 on noin 1,3 astetta lämpimämpi kuin 1961-1990 jakso. Helmikuiden osalta ero on noin aste.

      http://ilmatieteenlaitos.fi/c/document_library/get_file?uuid=97ca5799-70f4-4f79-8157-a2effb14a619&groupId=30106

      Sivu 7.

      • Sami
        01/03/2012 12:15

        Miksi Pauli pitää verrata juuri viime vuosisadan kylmimpään 30-vuotisjaksoon? Miksei samantien verrata esim. leutoihin 1901-1930 tai 1911-1940 jaksoihin? Turha tästä on kiistellä, Petterin sana on laki.

      • 01/03/2012 14:09

        Satuinpahan vaan siihen vertaamaan kun jos verrataan 1971-2000 jaksoon niin silloin käytännössä verrataan vain 1970-lukua ja 2000-lukua keskenään ja meidän operatiivinen hila alkaa vuodesta 1961 alkaen, joten tuosta 1961-1990 jaksosta ne tuli vain laskettua nopeiten. Voidaan me toki verrata myös noihin vanhempiin vertailukausiin. Esimerkiksi helmikuut ovat uudessa vertailukaudessa noin 1,2 astetta lämpimämpiä kuin 1901-1930 jaksolla ja 1,3 astetta lämpimämpiä kuin 1911-1940 jaksolla. Yksikään mennyt vertailukausi ei ole ollut talvikuukausien osalta lämpimämpi kuin nykyinen 1981-2010. Ja tuo denialistien ”Taalas” kortti on yksi naurettavimmista mihin olen törmännyt. Eli jos pidättäydytään vaan sääasioissa.

      • Sami
        01/03/2012 22:33

        Jätän vastaamatta provoosi, se on järkevintä.

      • SääJaMää
        04/03/2012 23:18

        Kiitos mielenkiintoisesta linkistä ja poiminnoista aiheeseen liittyen. =) Muuten nämä julkaisut menisivät sivu suun tällaiselta, joka kaiken muun kiinnostavan lisäksi tykkää seurailla säähän liittyviä asioita. Oletko ehtinyt kameralla bongailemaan revontulia tai muita talven mielenkiintoisia näkymiä?

  23. Teemu
    01/03/2012 10:41

    Parviajot ja deterministiset ennusteet näyttävät mukavan viileätä ainakin 10. päivään asti. Toivottavasti talviset kevätkelit jatkuisivat koko maaliskuun.

  24. Sami
    01/03/2012 12:43

    No niin, Jyväskylän helmikuu -11,2, koko talvi -6,9, harvinaisen lauhasta joulukuusta huolimatta. Helmikuun poikkeama 14 paikan mukaan on noin -2,5 astetta 1981-2010 keskiarvoon.

  25. Tuomo T.
    01/03/2012 14:16

    Asiasta ihan toiseen: tässä taitaa olla tänään (ja jo eilen) klassista föhniä liikkeellä, vai? Tampereella näyttäisi tällä hetkellä olevan noin +6 pilvisessä säässä länsituulessa! Eilenhän oli Tukholmassa jopa yli +10 ja Ahvenanmaallakin +6.

    Föhniä ei olekaan tälle talvelle ehtinyt tulla.

    Onneksi näyttäisi, että viikonlopusta lähtien taas palataan päiväpakkasiin, ainakin vähäksi aikaa. Loppujen lopuksi ”oikea talvi” ei ole kestänyt vielä edes kahta kuukautta, vaikka suht kylmien tammi- ja helmikuun ansiosta talven keskilämpötila hilautuikin aika lähelle keskivertoa.

    Talven ystävälle oli nannaa se, että suojasäätön kausi kesti pääkaupunkiseudullakin ainakin kuukauden, tarkkoja päiviä en muista.

    • AP
      01/03/2012 20:16

      Kyllä, tänään Tampereella on ollut suuren osan päivää 5-6 astetta plussan puolella ja vielä nyt illallakin klo 20 jälkeen on liki 4 astetta. Selvästi ennustettua lämpimämpää siis ja sohjoa ja loskaa on tänään riittänyt.

      Tässä lämpöaallossa on ikävä puoli se, että ensi yöksi ennustettu lumi- ja räntäsade uhkaa tulla pikemminkin VESI- ja räntäsateena, mikä pahentaa loskatilannetta entisestään. Jos kevät oikeasti alkaisi jo nyt, tämä ei olisi mikään ongelma, mutta nythän on taas kunnon pakkasjakso tulossa. Melkoisen liukkaita jäätiköitä siis tiedossa, ei kiva.

  26. Tuomo T.
    01/03/2012 14:26

    Lunta on tällä hetkellä koko maassa aika paljon, tosin Itä-Suomessa ja Lapissa paikoin keskimääräistä vähemmän. Ainakin viime viikolla Saariselällä moni yrittäjä valitteli, miten vähän lunta on. Tuntureilla oli etenkin tosi niukat kinokset.

    No, vaikka lumitilanne on melko hyvä, niin parilta viime vuodelta muistetaan, että ei se kevättä jarruta sitten, kun se haluaa tulla. Muistan miten pk-seudultakin sulivat parina edellisvuonna viikossa parissa kaikki lumet, eikä mitään tulvia ehtinyt tulla, vaikka niitä niin pelättiin. Veikkaan, että tänä vuonna käy ihan samoin. Keväät alkavat usein ”nappia painamalla”, saattavat kyllä vähän ”keikkua” sen jälkeen, jotain yöpakkasia ehkä, mutta ei takatalvia nykyään tule kuin tosi harvoin.

  27. 01/03/2012 14:26

    Joutaishan tuo jo lämmetä, kun kalenterinkin mukaan alkoi kevät

  28. #
    01/03/2012 16:04

    Hämeenlinnassa +7 klo 14:00… eilen luvattiin vielä +2- +3 eli oikein menny putkeen ennusteet(taaskaan)

  29. Matti
    02/03/2012 06:58

    Huomio alkaa pikkuhiljaa kevään myötä keskittymään tuonne Jenkkiläänkin, jossa on jo annettu moderate varoitus tälle päivälle vaarallisesta säästä.

    • Matti
      02/03/2012 15:48

      Nyt on jo korkeimman luokan varoitus voimassa.

  30. Tuomo T.
    05/03/2012 09:51

    CFS-ennusteissa on ennustettu jopa +4 asteen poikkeamaa huhtikuulle. No, kuten kaikki tietävät, niin lämmin huhtikuu olisi enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta 4 asteen poikkeama tarkoittaisi ennätyksiä. Tällä hetkellä Helsinki-Kaisaniemessä huhtikuun ennätyslukema muistaakseni +6,8 astetta ja viime vuonna oli asteen vähemmän ja oli erittäin lämmintä, Kaisaniemessäkin kaikkien aikojen viidenneksi lämpimin vuosi, Sodankylässä lämpimin. Taasko ennätykset paukkuisivat? Kaikissa muissa kuukausissa vuotuinen vaihtelu näyttää olevan mahdollinen paitsi huhtikuussa :).

  31. Teemu
    05/03/2012 21:24

    Tuomo T. :CFS-ennusteissa on ennustettu jopa +4 asteen poikkeamaa huhtikuulle. No, kuten kaikki tietävät, niin lämmin huhtikuu olisi enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta 4 asteen poikkeama tarkoittaisi ennätyksiä. Tällä hetkellä Helsinki-Kaisaniemessä huhtikuun ennätyslukema muistaakseni +6,8 astetta ja viime vuonna oli asteen vähemmän ja oli erittäin lämmintä, Kaisaniemessäkin kaikkien aikojen viidenneksi lämpimin vuosi, Sodankylässä lämpimin. Taasko ennätykset paukkuisivat? Kaikissa muissa kuukausissa vuotuinen vaihtelu näyttää olevan mahdollinen paitsi huhtikuussa .

    Tuomon analyysi on melkoisen paikallaan. Onkohan kukaan tutkinut tuota huhtikuun poikkeamaa kunnolla vielä? Onko viime vuosina syntynyt blokkikorkea Suomen etelä – kaakkoispuolelle, joka nostaa tänne lämmintä ilmaa? Nytkin on jo pidemmän aikaan möllötellyt korkepaine Länsi-Euroopassa, joka jo nostanut lämmintä Norjaan ja Ruotsiin. GFS olisi tuomassa sitä Suomeenkin jo ensi viikolla.

  32. nimetön
    06/03/2012 13:10

    Kevät alkaa etelässä ensi lauantaina, toki joku tilapäinen kylmeneminen ehtii vielä tulla maaliskuun loppupuolella. Kuukauden päästä lumet sulaneet kokonaan etelässä.

    • Matti
      07/03/2012 11:59

      Eilen vielä ECMWF näytteli, että ensi viikon lopulla olisi samanlaiset pakkaset mitä nyt (850hPa -5 – -8c), mutta tällä hetkellä malli näyttää ensi viikon lopulle 850hPa lämpötilaksi jo 0c – +5c. Hyvästi talvi, ei tule ikävä.

      • Tuomo T.
        07/03/2012 12:10

        Uskallan olla tässä vastarannan kiiski. Talvi alkoi niin myöhään (tammikuun alussa), että mielellään olisi kevättalvisia säitä katsellut vielä ainakin pari viikkoa. Aurinkoisen sään jatkuminen on toki mukava juttu, mutta kun noin reippaasti lämpenee, niin lumet lähtee reilusti sulamaan.

  33. SääJaMää
    07/03/2012 22:50

    Joko näkyy jossain revontulia? Pohjois-Pohjanmaan eteläreunalla on ainakin vielä vain kuu ja tähdet taivaalla.

  34. Tuomo T.
    08/03/2012 08:39

    Veikkaan, että keväästä tulee paitsi lämmin myös melkoisen kuiva. Talvi oli niin poikkeuksellisen sateinen, että luonto ottaa tässä mielessä takaisin. Parina viime vuonna keväät ovat olleet ”vain” noin asteen keskimääräistä lämpimämpiä (mitä voi pitää nykyään melkein lähtötasona vuodenaikana kuin vuodenaikana), mutta tänä vuonna päästään varmaan pari astetta keskiarvojen yläpuolelle.

    Sen sijaan kesästä tulee (toivottavasti) viileämpi kuin 2010 ja 2011, kuitenkin ainakin asteen 1981-2010 tason yläpuolelle mennään.

    Pauli: olen kysynyt tätä usein, mutta onko mitään selitystä sille, miksi juuri huhtikuut näyttävät aina olevan lämpimiä, ilman mainittavia poikkeuksia? Sen sijaan maaliskuiden välillä voi olla huimiakin eroja (etenkin 2006 ja 2007, eroa käsittämättömät 11 astetta keskilämpötiloissa!) ja toukokuissakin pientä heittoa, joskaan ei enää juuri viileän suuntaan.

  35. Matti
    08/03/2012 16:11

    Hauskaa seurata noita Jenkkilänkin ilmoja. Oklahoman alueella lämpötilat vaihtelee 3 – 20 asteen välillä. Puhutaan siis muutamista sadoista kilometreistä, joilla tuo ero on. Aika jyrkkiä nuo ilmamassojen erot.

    • Matti
      08/03/2012 16:16

      Oli muuten satanut perään 10cm lunta niillä alueilla, joissa oli tornadot riehuneet pahiten viime perjantaina.

  36. Teemu
    09/03/2012 08:41

    Näyttäisi, että ensi viikolla ei tulekaan niin lämmintä, kuin mitä yleisesti on uumoiltu ja pysytään öisin pakkasella. Hyvä niin ja pysyy hiihtokelit ja toivottavasti säilyvät etelässäkin maaliskuun lopulle..:)

    • Toni
      09/03/2012 14:15

      Komppaan. Kun katsoo tämän hetkistä ja oikeastaan jo melko pitkään vallinnutta NAO- ja AO-tilannetta, on tavallaan jopa ihme kuinka vähän länsivirtaus on päässyt häiriköimään hyvää kevättalvista säätämme.

      • Tuomo T.
        09/03/2012 14:18

        Tuo on totta. NAO:han on ollut kuukausikaupalla plussalla, mutta silti tammi-helmikuussa oli todella reippaita pakkasjaksoja ja tuuli mantereelta. Ei siis tosiaan voida yksi yhteen sanoa, että positiivinen NAO tarkoittaisi länsi-lounaistuulista säätyyppiä.

        Nyt ensi viikon sää näyttää viileämmältä kuin aiemmissa ennusteissa. Ennusteet kuitenkin vaihtelevat niin paljon, että ei voi tietää. Mulle tämä vaihtoehto kyllä kelpaisi: talvi alkoi niin myöhään, että olisi kiva, jos lumet pysyisivät vielä ainakin pari viikkoa.

  37. Sami
    09/03/2012 16:25

    NAO:ta enemmän suomen sään määrittelee AO. AO oli reippaahkosti miinuksella tammikuun loppupuolella ja helmikuun alkupuolella.

  38. Quu
    09/03/2012 19:15

    Kuukausi on taas vaihtunut ja keväiseksi muuttuu kelit. Pankaapa nenä kohti tuulia ja arpomista kevään säistä palstalle!

    Lyhyellä aikavälillä näyttää yöt siirtyvän plussalle kans. Siis sulamista, haihtumista, hankien katoamista suuntaan tai toiseen, tulvaennusteita… termisen kevään alkua, kevätpäiväntasausta….

  39. Sami
    09/03/2012 20:30

    Ainakaan ei kevään etenemistä ole jyväskylän tasolla ennusteiden mukaan tiedossa 20.päivään mennessä. Maaliskuusta saattaa tulla jyväskylässä jo viides peräkkäinen joka osuu välille -3,4…-4,7, eli lähellä tavanomaista. Mitä koko keväästä tulee niin joko a) jatketaan viime vuotiseen malliin(huhti-toukokuu 1-3 astetta k.arvoa lämpimämpi tai b) muutos tapahtuu ja alkaa viileiden keväiden aika…ps.huhtikuut ovat lämmenneet selittämättömän paljon muihin kuukausiin verrattuna, joten tilastollinen tasaus tapahtuu väkisin aikanaan.

  40. Teemu
    09/03/2012 23:18

    Sami :Ainakaan ei kevään etenemistä ole jyväskylän tasolla ennusteiden mukaan tiedossa 20.päivään mennessä. Maaliskuusta saattaa tulla jyväskylässä jo viides peräkkäinen joka osuu välille -3,4…-4,7, eli lähellä tavanomaista. Mitä koko keväästä tulee niin joko a) jatketaan viime vuotiseen malliin(huhti-toukokuu 1-3 astetta k.arvoa lämpimämpi tai b) muutos tapahtuu ja alkaa viileiden keväiden aika…ps.huhtikuut ovat lämmenneet selittämättömän paljon muihin kuukausiin verrattuna, joten tilastollinen tasaus tapahtuu väkisin aikanaan.

    Just näin. Erityisesti tuo huhtikuu on mielenkiintoinen, josko tässä jatkuu sama laulu mitä useasti on ollut. Olisi aidosti kiva nähdä ja kokea viileä ja kolea huhtikuu jo ihan vaihtelun vuoksi. Jos tapahtuisi semmoinen ihme, että Keski-Eurooppaan / Itä-Eurooppaan ei parkkeeraisi korkepainetta, niin saumat ”viileämmälle” huhtikuulle paranisi huomattavasti. Kovin on viime vuosina ollut kuivaa lounais- / etälävirtausta tarjolla huhtikuussa.

  41. nimetön
    10/03/2012 18:36

    Tuomo T. :
    Tuo on totta. NAO:han on ollut kuukausikaupalla plussalla, mutta silti tammi-helmikuussa oli todella reippaita pakkasjaksoja ja tuuli mantereelta. Ei siis tosiaan voida yksi yhteen sanoa, että positiivinen NAO tarkoittaisi länsi-lounaistuulista säätyyppiä.
    Nyt ensi viikon sää näyttää viileämmältä kuin aiemmissa ennusteissa. Ennusteet kuitenkin vaihtelevat niin paljon, että ei voi tietää. Mulle tämä vaihtoehto kyllä kelpaisi: talvi alkoi niin myöhään, että olisi kiva, jos lumet pysyisivät vielä ainakin pari viikkoa.

    Tuossa taisi käydä niin että tuo länsilounainen ilmavirtaus lauhoineen ilmoineen suuntautui juuri Skandinavian pohjoispuolelle; esimerkiksi Grönlannin eteläosissa ja Huippuvuorilla oli älyttömän lauhaa samaan aikaan kun suuressa osassa Eurooppaa oli kovat pakkaset.

  42. Tuomo T.
    11/03/2012 16:58

    Nyt näyttää aika leudolta seuraava viikko, ei tosin niin lämpimältä kuin vielä muutama päivä sitten vaikutti. Lauhaa länsituulta ensin ma-ti ja uudestaan loppuviikolla.

    Vaikka moni kirjoittaja saa tästä taas sätkyn niin otan riskin: leuto maaliskuu oli odotettavissa tilastojen perusteella. Seitsemän edellisen vuoden aikana on ollut vain yksi lämmin maaliskuu (ja se oli kerralla huippulämmin 2007), kaksi hyvin kylmää maaliskuuta ja neljä lämpötiloiltaan liki normaalia eli 2008-2011. Siis jos nyt tulisi vaikkapa pari astetta 1981-2010 tason päälle menevä maaliskuu, niin ei olisi mikään ihme. Ja huhtikuustahan ei tosiaan saa kylmää millään, joten ihmeitä saa tapahtua, jos keskilämpötila ei ole ainakin pari astetta keskiarvojen päälle.

    Toukokuu on arvoitus, mutta kausiennusteissa sekin on lämpimäksi veikattu. Siitä taitaa kuitenkin tulla suhteessa ”viilein” kevätkuukausi tänä vuonna. Tää on tietysti puhdasta hakuammuntaa.

    TAmmi-helmikuu kun oli etelässä pari astetta keskimääräistä kylmempi, niin lämpimänä mennään.

  43. AP
    12/03/2012 00:39

    Juuri nyt kyllä kevät etenee esim. Tampereella. Pakkaslukemilla oltiin viimeksi perjantaina ja ennusteen mukaan pakkasen puolella käydään seuraavan kerran vasta keskiviikkona. Niinpä sohjoa riittää. Nytkin illalla lämpötila oli ensin menossa kohti nollaa mutta on vuorokauden vaihduttua jyrkässä nousussa: lauha länsivirtaus voimistui ja nyt ollaan jo +3 asteen lukemissa. Porissa on nyt jopa +6 astetta! Kun ei pakasta edes yöllä, ei lumen sulamista oikein estä mikään.

    Toisaalta mielenkiintoista nähdä tämänhetkinen pitkän ajan ennuste: ”ensimmäisellä viikolla Länsi-Euroopassa on korkeapaine, mutta seuraavina viikkoina se heikkenee ja siirtyy lännemmäksi. Samalla maamme itäpuolelle on muodostumassa matalapaine, mikä merkitsee kylmän ilman purkausten yleistymistä Pohjois-Euroopassa. Myös ECMWF:n lyhyemmän ajan ennusteet antavat viitteitä tällaisesta kehityksestä, mikä hidastaa kevään etenemistä.” Kunpa toteutuisi! Ei varhaisesta keväästä mitään hyötyä ole, vaan se merkitsee vain pölykauden kasvua ja likaisia maisemia.

    • Janne S
      12/03/2012 09:59

      FMI:n EC-ennusteen tulkinnassa sanotaan ”kahdella viimeisellä viikolla eli 26.3.-8.4. ei ole selviä merkkejä sen enempää tavanomaista korkeammasta kuin tavanomaista alemmastakaan keskilämpötilasta.” Kuitenkin meteorologi tulkitsee ”Samalla maamme itäpuolelle on muodostumassa matalapaine, mikä merkitsee kylmän ilman purkausten yleistymistä Pohjois-Euroopassa.”

      Tarkoittaakohan ensiksi mainittu epäselvyys että pitkä ennuste ei tiedä, vai että se ennustaa keskimääräistä lämpötilaa? Minusta kuulostaa enemmän ensimmäiseltä, mutta vaikeapa tuota on käytetystä sanamuodosta varmasti sanoa.

      Olisi hyvä jos näissä tulkinnoissa pystyttäisiin pitämään perusasiat selkeinä, eli kertomaan koska malli ennustaa jotain ja koska se ei tiedä mitään. Tämähän on todennäköisyysennusteiden koko pointti!

      CFS ja GFS eivät ennusta kakkosviikon jälkeistä kylmää kautta.

  44. Tuomo T.
    12/03/2012 08:31

    Ei sellaista kevättä, ettei se alkaisi kuin nappia painamalla, kun niikseen sattuu! Se on hyvässä muistissa viime talvista!

    Luultavasti tässä vielä tulee pientä hidastetta, kuten yöpakkasia ja viileämpiä päiviä, mutta en usko mihinkään takatalveen. Viime yö oli aika klassinen esimerkki mielestäni föhntuulesta: illalla ei jäähtynyt auringon laskettua ja lämpötila lähti nousuun jo yöllä ja nyt paistaa täydeltä terältä heti aamusta lähtien, toki kohtalaisen tuulen kera. Tämän päivän ylin on varmasti samaa luokkaa kuin lauantaina Pohjanmaalla eli +7, ehkä ylikin. Luultavasti päivän ylin ei tule rannikolta, koska meri on sen verran kylmä vielä.

    Katsoin netistä 2000-luvun keväitä, joita on siis ollut 12 tätä vuotta ennen. On arvioitu, että ilmastonmuutoksen myötä on 75-prosenttinen todennäköisyys, että joku vuodenaika on lämmin ja 25-prosenttinen todennäköisyys, että se on kylmä. Keväiden osalta se pätee juuri noin. Yhdeksän 2000-luvun kevättä on ollut hiukan tai reilusti keskimääräistä lämpimämpiä ja kolme keskimääräistä kylmempiä (Helsingissä näitä vuosia olivat 2003, 2005 ja 2006, Sodankylässä 2001, 2005 ja 2008). Sattumaa? Joo-o, mutta linjassa ennusteiden kanssa.

    • Tuomo T.
      12/03/2012 11:08

      Nyt jo klo 11:n maissa Helsingissä on +6-7 astetta, vaikka ennustettiin +4-5 C. Minusta tämä oli helppo arvioida. Kun tuulee mantereelta luoteesta, lämpimin ilmamassa osuu etelärannikolle.

      • Miksu
        13/03/2012 17:54

        Kevät ei ole vielä alkanutkaan. Sitten kun ollaan huhtikuun lopulla voidaan jo todeta, ettei takatalvia tule. Mutta ei nyt. Vaikka lumet sulaisikin niin mikä estää kylmän purkaukset pohjoisesta?

      • Sami
        13/03/2012 22:54

        Eihän kylmän purkauksia tule enää keväisin, ilmasto on lämmennyt niin rajusti ihmisten tupruttelujen seurauksena.

  45. Jormis
    12/03/2012 11:38

    Onpas oudon lämmin. Tässähän joutuu pian vetämään shortsit jalkaan. Loppuviikon jäisiä tienpintoja odotellessa…

  46. Sami
    12/03/2012 23:38

    Aika mielenkiintoista että nykyään otetaan esille termisten vuodenaikojen pituudet ilmastonmuutoksessa vaikka esim. 1990-luvulla termiset talvet olivat pidempiä kuin 1980-luvulla, vaikka oli huomattavasti kylmempää…tässä jyväskylän vuosikymmenien termisien talvien alkamis ja loppumispäivät, sekä pituus(vrk), sekä kunkin vuosikymmenen joulu-helmikuun keskilämpötila:

    1981-1990 term.alku 12.11. loppu 3.4. pituus143vrk, talvien k-lämpötila -9,0
    1991-2000 term.alku 6.11. loppu 9.4. pituus155vrk, talvien k-lämpötila -6,7
    2001-2011 term.alku 14.11. loppu 27.3. pituus134vrk, talvien k-lämpötila -7,6

    Näyttää siis vahvasti siltä että hyvin leudot talvet tuppaavat venymään päistään, 90-luvun talvien keskilämpötila oli liki 2,5 astetta 80-luvun talvia leudompia mutta termiset talvet liki 2 viikkoa pidempiä.

  47. Tuomo T.
    14/03/2012 08:15

    Totta kai kylmät purkaukset ovat mahdollisia mutta ei niitä kovin usein ole viime aikoina ollut, korkeintaan muutaman päivän purkauksia pohjoisesta, mutta ei mitään sellaista, mikä muuttaisi säätyyppiä talvisemmaksi.

    Muuten, tässä odotellaan taas Paulilta seuraavaa päivitystä! Tämä viimeisin on kuitenkin helmikuun puolivälistä.

  48. Tuomo T.
    14/03/2012 08:25

    Ennusteiden perusteella mennään aika tyypillisissä merkeissä eli kevät on 2-3 viikkoa etuajassa. Tällaisia 3-5 asteen päivälämpötiloja on etelässä keskimäärin vasta tuossa huhtikuun alussa, mutta niin kuin aiemmassa viestissäni sanoin, tässä on alla neljä keskilämpötilaoloiltaan liki ”normaalia” (lukuunottamatta 2007) ja sitä ennen pari hyvin kylmää, joten leuto maaliskuu oli ihan helppo odottaa. Eihän nämä viime päivien lukemat ole lähelläkään päiväkohtaisia ennätyksiä, enkä usko, että sellaisia tässä kuussa mitataankaan, mutta sellaista tasaisen leutoa ja länsi-luoteistuulisen kuivaa näyttää riittävän.

    • Tuomo T.
      14/03/2012 08:28

      Siis tarkoitin neljää liki normaalia maaliskuuta. On tietysti ajanhaaskausta vielä ennustaa kesäsäätä, mutta heitänpä ensimmäiset arvaukset: peruslämmin suvi on tulossa, noin asteen 1981-2010 tason yläpuolelle keskilämpötiloissa ja suhteellisen kuiva, ei kovia myrskyjä. Satunnaisia hellepiikkejä silloin tällöin, ensimmäiset jo toukokuussa, mutta ei viikkokausien pätsejä.

  49. Sami
    14/03/2012 14:00

    Jos kylmiin talviin tulee nyt tauko, jota oletan niin myös kesien lämpötilat tippuvat. Veikkaan maksimissaan tavanomaista kesää jyväskylään, eli koko kesän keskiarvo ei ylittäisi +15 astetta. Viilenevän ilmaston myötä väkisinkin tapahtuu korjausliikkeitä, se mihin vuodenaikoihin ja millä aikajaksolla on vaikeampi arvioida. Ilmastonmuutos huuhaa saadaan heittää romukoppaan viimeistään parinkymmenen vuoden päästä kun meillä on 1950-1970 lukujen kaltaiset lämpötilat, mutta sehän ei suomessa elämää ainakaan pahemmin haittaa, jos vuosien keskilämpötilat ovat 2010 paikkeilla niin siihen mahtuu edelleen helteitä kuukausikaupalla ajoittain.

    • Tuomo T.
      14/03/2012 14:03

      Ei millään pahalla, mutta mistähän ihmeestä olet tempaissut termin viilenevä ilmasto? Se ehkä oli tarkoitettu tietoiseksi provokaatioksi, mutta ei siitä ole ollut kyllä mitään merkkejä eikä sellaista tukevaa ennustetta ole eksynyt silmiin.

    • Tuomo T.
      14/03/2012 14:05

      Epäilemättä jossain vaiheessa, muutamien satojen vuosien päästä, saattaa tulla viilenevä kausi, mutta ensin mennään kyllä ainakin satakunta vuotta lämpimän suuntaan.

      Ei ehkä ole tosin tervettä käydä keskustelua tällä palstalla, joka liittyy säähän, mutta se kommentti vain paitsi kiinnitti huomiota, myös pakostakin huvitti varsinkin kun vertaa taustaksi vaikkapa 20 kuluneen vuoden toteutuneita säitä.

  50. Teemu
    14/03/2012 15:25

    Tuomo T. :Ei millään pahalla, mutta mistähän ihmeestä olet tempaissut termin viilenevä ilmasto? Se ehkä oli tarkoitettu tietoiseksi provokaatioksi, mutta ei siitä ole ollut kyllä mitään merkkejä eikä sellaista tukevaa ennustetta ole eksynyt silmiin.

    Maapallolla ollaan käsittääkseni käännytty jo ajat sitten pitkällä juoksulla kohti seuraavaa väistämätöntä jääkautta ja siitä myös on käytetty nimitystä viilenevä ilmasto. Nyt käytetty termi ”ilmaston lämpeneminen” on tässä jaksossa kovin pieni häiriö ja vailla merkitystä.

  51. Teemu
    14/03/2012 15:29

    Tässä wikipedian oksennusta viilenemisestä, eli noin 5.000 vuotta sitten olisi kelkka kääntynyt:

    ”Jääkausia on ennustettu ilmastonvaihtelujaksoista eri teorioilla. Pääkohdista ovat teoreetikot yhtä mieltä. Epävarmuus ennustuksissa on erittäin suurta. Jääkaudethan perustuvat Maan radan soikeuden vaihteluista ja akselikallistuman muutoksista ym. johtuviin muutoksiin Auringon säteilyssä maan pinnalla. Näiden vaihteluiden jaksoissa on jonkin verran muutoksia. Maan keskimääräinen lämpötila on ollut hitaasti laskemassa viimeiset 5 000 vuotta, jos ei oteta huomioon kasvihuoneilmiön lyhyttä vaikutusta, jonka arvellaan vaikuttavan voimakkaasti muutaman sadan vuoden kuluessa. Jääkausiin liittyvät suuren jakson ilmastonmuutokset ovat melko hitaita, noin 1 aste tuhannessa vuodessa. Lämpötila viilenisi nyt noin 0,2 astetta tuhannessa vuodessa – kasvihuoneilmiö on kääntänyt suunnan päinvastaiseksi. Taivaanmekaniikan mukaan laaja jäätiköityminen tapahtuu pohjoisessa noin 15000-20000 ja hyvin laaja noin 60000 vuoden päästä[1].

    Seuraavan 100 000 vuoden kuluessa koetaan useita jäätiköitymisjaksoja, joista kukin on toistaan syvempilähde?. Jäätikkö alkaa kasvaa Skandeilla ehkä noin 5 000 vuoden kuluttua. Ilmasto alkaa tuntuvasti viiletä jo noin 2 000 vuoden päästä, saavuttaen kylmimmän jaksonsa noin 6 000 vuoden kuluttua..”

  52. Janne S
    15/03/2012 22:32

    Tässä populaarijuttu siitä miksi lämpeneminen ei tarkoita pelkästään säiden lämpenemistä:

    http://e360.yale.edu/feature/linking_weird_weather_to_rapid_warming_of_the_arctic/2501/

  53. Nimetön
    16/03/2012 19:14

    Yllättävn sitkeä lämpöaalto USA:ssa, keskilännessä 850hpa lämpötila näyttäisi olevan jopa 15 astetta keskiarvoa korkeammalla ja maanpinnalla havaittu jopa 27 asteen lämpötiloja alueilla joilla saattaa usein olla vielä lunta tähän aikaan vuodesta. Toisaalta ainahan siellä lämpötila heittelee keväällä keskiarvosta molempiin suuntiin enemmän kuin Suomessa, mutta nyt ei näy loppua lämpimälle, ja koko talvi mentiin poikkeuksellisen lämpimässä säässä.

  54. Sami
    17/03/2012 01:48

    Maaliskuusta näyttäisi nyt tulevan parisen astetta keskiarvoja leudompi.

  55. Petri
    17/03/2012 19:40

    Janne S: mielenkiintoinen juttu. Jos jutussa mainittu trendi suihkuvirtausaaltojen (jet stream waves) hidastuvasta liikkeestä pitää paikkansa, pitkän aikavälin ennustaminenhan helpottuu. Kärjistäen: kun vielä 1980-luvulla piti paikkansa sanonta, että samanlaista säätyyyppiä jatkui korkeintaan kuukauden verran, nykyään samaa säätyyppiä on kaksi tai kolmekin kuukautta kerrallaan. Eli rohkeasti voi jo nyt ennustaa, että saadaan lämmin maalis- ja huhtikuu, mutta sitten touko- ja kesäkuu voivat hyvinkin olla viileitä ja kuivia?

    • Janne S
      17/03/2012 21:03

      Juttu on joo mielenkiintoinen, ja siellä on kaksi osittain eri ilmiötä, eli (1) polaaririntaman aaltojen (Rosbyn aaltoja?) hitaampi eteneminen, koska (länsi)tuuli jollain korkeudella hidastuu, tai on hidastunut jo Atlantilla n. 14% sitten 80-luvun, ja (2) aaltojen suurempi amplitudi, ts. kylmä pääsee etelämmäs ja lämmin pohjoisemmas. Evidenssi tai havainnot jälkimmäisestä jäivät vähän epäselväksi, enkä jaksa nyt lukea juttua yksityiskohtaisesti. Siellä puhutaan vuodenajoistakin.

      Mutta siis 14%. Eli kuukausi ei ole vielä 2-3kk, enkä ennustaisi tämän perusteella kevään säätä. :) Mutta totta on, että jos ”stickiness of the weather” lisääntyy, se tarkoittaa parempaa ennustettavuutta.

  56. Heta
    17/03/2012 20:17

    Lounaisvirtaus on ottanut nyt vallan, eikä näköpiirissä ole enää viileitä kausia. Lumet sulanevat lähes kokonaan Etelä- ja Länsi-Suomesta jo parin viikon sisällä. Ja kylmä huhtikuu näyttää taas kerran poissuljetulta. Koska talvi tuli myöhään, olisi lumisista maisemista nauttinut pidempäänkin.

    Tässä lounaisvirtauksessa harmittaa sekin ettei kevätauringosta täällä etelän suunnalla ole tietoakaan vaan sumua ja harmautta riittää. Juha Föhrillä on hyvä blogi aiheesta: http://blogi.foreca.fi/2012/03/sumupilvea-utua-tai-sumua-tihkusateen-mahdollisuus/

    ”Tässä mielessä voidaan sanoa sumupilven ja sumujen johtuvan siitä, että tänne on virrannut vuodenaikaan nähden liian lämmintä ilmaa.” Olen ihan samaa mieltä.

    Varmaan käy myös niin kuin monena aikaisempana vuonna eli huhti- ja toukokuussa on ajoittain turhankin kovia lämpöaaltoja, mutta kun päästään kesäkuuhun, on taas pitkään viileää. Kesäkuuhan on Suomessa ainoa kuukausi, joka on vähän viilentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana.

    • AP
      18/03/2012 12:29

      Totta kyllä, että ”vuodenaikaan nähden liian lämmintä ilmaa” on tässä kuussa ollut. Lumikausi ja terminen talvi muutenkin on jäämässä selvästi lyhyemmäksi kuin kahtena edellisenä talvena. Vertailun vuoksi täällä Tampereella lumensyvyyden huippu saavutettiin viime talvena vasta näihin aikoihin eli 19.3. (59 cm). Nyt lumipeite on laskenut 26 cm:iin (korkeimmillaan se oli 28.2. 44 cm eli kaukana esim. Vantaan määristä).

      Toisaalta ennusteet tuntuvat elävän kaiken aikaa. Välillä annetaan ensi viikollekin 5-8 asteen lämpötiloja ja välillä vedetään takaisin ja lämpötila kohoaakin vain pari astetta plussan puolelle yöpakkasten ollessa tuntuvia. Ota näistä selvä. Ja kyllä, 25 %:n todennäköisyydelläkin on vielä viileä huhtikuu mahdollinen… Tosin jos lumet ovat ehtineet kaikota jo ennen sitä, ei siitä viileydestäkään enää iloa olisi (saattaisi vain katupölyn kerääminen lykkääntyä myöhemmäksi yöpakkasten takia). Viimeksi vuonna 2006 oli huhtikuun alku niin talvinen (talvisen maaliskuun jatkoksi) lumi- ja räntäsateineen, että kadut olivat lumisia tai märkiä, mutta eivät pölyäviä. Sitten tuli tuttu nopea lämpöaalto huhtikuun puolivälissä ja hypättiin hetkessä talvikeleistä lähemmäksi kesää.

  57. Janne S
    17/03/2012 21:17

    Lounaisvirtaus on ottanut nyt vallan, eikä näköpiirissä ole enää viileitä kausia.

    Niin, ei näköpiirissä, mutta ei tuota oikeastaan tiedä :) Vaikka huhtikuusta ennustetaan lämmintä, tämä ei tarkoita että se olisi varmasti lämmin. Esim. jenkkien CFSv1:n mukaan se on lämpimimmän kolmanneksen joukossa todennäköisyydellä 70%, mikä on eri asia kuin 100%. Myös CFSv2:ssa on lämmin anomalia huhtikuulle Etelä-Suomeen.

    EC:n tuore (15.3.) kuukausiennusteesta FMI sanoo: ”Maaliskuun kahdelle viimeiselle viikolle ennuste näyttää hieman tavanomaista lämpimämpää säätä. Sen sijaan huhtikuun kahdelle ensimmäiselle viikolle ennuste ei näytä poikkeamaa suuntaan tai toiseen.”

    GFS-parvissa tilanne hämärtyy n. viikon päästä, eli ei sieltäkään ole varmuutta tarjolla. Virtaus on joo jostain lännen puolelta, välillä pohjoisempaa ja välillä etelämpää.

  58. Tuomo T.
    18/03/2012 10:32

    En ota kantaa suihkuvirtauksiin, koska en tunne niitä hyvin, mutta kuten sanoin, lämmintä kevättä ei kannata ihmetellä. Jos 3/4 edellisistä keväistä on ollut lämpimiä, niin voi toki tulla kylmäkin, mutta nyt ei mikään ennuste viittaa siihen.

    Eniten minua hämää tuo huhtikuun ennuste, joka ennustaa peräti 3-4 asteen poikkeamaa. Onhan se aina mahdollista. Viime vuosi paukahti Sodankylässä lämpötilastojen kärkeen peräti 4,6 asteen poikkeamalla ja Helsingissä, Helsingissä noin +2,5 poikkeama, Jyväskylässä +3,5. KUn katsoo tilastoja, 2-2,5 asteen anomalia on jo ihan peruskauraa.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 633 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: